چسباندن میلیون آلودگی برنامه بزرگراه

چسباندن: میلیون آلودگی برنامه بزرگراه آلودگی هوا آلودگی صوتی برنامه ریزی اخبار اجتماعی

گت بلاگز اخبار اجتماعی رانندگی گران ایرانی‌ها

تصادف رانندگی در بزرگراه های کشور عزیزمان ایران هر سال ٣ میلیارد دلار از منابع مالی کشور را تلف می کند. عبدالناصر همتی، مدیر کل بیمه مرکزی درحالی خسارت سنگین ت

رانندگی گران ایرانی‌ها

رانندگی گران ایرانی ها

عبارات مهم : میلیون

تصادف رانندگی در بزرگراه های کشور عزیزمان ایران هر سال ٣ میلیارد دلار از منابع مالی کشور را تلف می کند. عبدالناصر همتی، مدیر کل بیمه مرکزی درحالی خسارت سنگین تصادفات بزرگراه ای را ٣ میلیارد دلار می داند که مهدی حمیدی مدیر پلیس راه ناجا پیش تر گفته بود هر فوت بزرگراه ای یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم جهت کشور دارد.

رانندگی گران ایرانی‌ها

حالا بار مالی تلفات بزرگراه ای درحالی معادل ٤ درصد تولید ناخالص داخلی کشور عنوان می شود که محمد راشدی، معاون مسافری راه آهن به ابعاد دیگری از خسارات مادی و معنوی تصادفات اشاره می کند و می گوید: تصادفات رانندگی تبعات سنگین دیگری مانند تلفات نیروی کار، معلولیت های جسمانی و آسیب های عاطفی را هم به دنبال دارد.

رحمت شعبانی، مشاور مدیر شرکت راهداری و کارشناس حمل ونقل ریلی هم با اشاره به شخصی سازی اشتباهی راه آهن در دولت گذشته به «شهروند» می گوید: درحالی که در کشورهای پیشرفته حمل ونقل ریلی به سرعت جایگزین حمل ونقل بزرگراه ای می شود اقبال به استفاده از حمل ونقل بزرگراه ای (خودروهای شخصی و عمومی) ٥ برابر حمل ونقل ریلی است و تعداد مسافران راه آهن هر سال ریزش دارد.

معاون مسافری راه آهن هم به «شهروند» می گوید: حمل ونقل ریلی بخشی نیست که دولت دست حمایتی خود را از روی آن بردارد، ولی دولت قبل جهت کم کردن هزینه های خود شخصی سازی این صنعت را در دستور کار خود قرار داد. این درحالی است که در بسیاری از کشورهای پیش رو در این بخش همچون آلمان، انگلیس و فرانسه این صنعت یا به صورت مستقیم به وسیله دولت ها مدیریت می شود یا اگر به بخش شخصی واگذار شده است اند از دولت ها یارانه حمایتی دریافت می کنند.

تصادف رانندگی در بزرگراه های کشور عزیزمان ایران هر سال ٣ میلیارد دلار از منابع مالی کشور را تلف می کند. عبدالناصر همتی، مدیر کل بیمه مرکزی درحالی خسارت سنگین ت

راشدی با اشاره به زیان انباشته ٦٠٠ میلیارد تومان شرکت رجا، گفت: از سال ٨٩ تاکنون با ریزش مسافران ریلی مواجه بودیم به گونه ای که میانگین مسافرین ریلی از ٢٥ میلیون به کمتر از ٢٠ میلیون نفر در سال رسیده هست. حال آن که طبق نشانه گذاری صورت گرفته در برنامه های توسعه ای این رقم باید به بیش از ٤٥ میلیون نفر زیاد کردن می یافت. درواقع نه تنها هیچ توسعه ای را در این بخش شاهد نبودیم بلکه عقب گرد هم داشته ایم.

ولی در شرایطی شرکت رجا با زیان ٦,٠ میلیارد تومانی دست وپنجه نرم می کند که براساس برنامه ششم دولت مکلف شده است که سهم ٣٠ درصدی از حمل ونقل کشور را به صنعت حمل ونقل ریلی واگذار کند.

درآمد هر واگن در عالی ترین حالت ٣٠٧ هزار دلار
«کاهش ٧ برابری مصرف سوخت»، «٥٠ برابر ایمنی بیشتر»، «٢٠ برابر آلودگی کمتر (به ازای هر تن بار)»، سهم ناچیز در آلودگی صوتی»، «ظرفیت جابه جایی بالاتر»، «رفاه و راحتی بیشتر»، «استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری کمتر» و «صرفه اقتصادی بالا» ازجمله مزیت های حمل ونقل ریلی به نسبت بزرگراه ای و در بعضی موارد حمل ونقل هوایی هست؛ امروزه استفاده از حمل ونقل ریلی در زمینه انتقال مسافر و کالا در دنیا به علت مزیت های آن بسیار محبوب و رو به توسعه است.

همچنین گرانی حمل ونقل هوایی و نارسایی شبکه حمل ونقل بزرگراه ای به خاص ضریب ایمنی پایین راه ها و زیاد کردن سرعت و اصلاح امکانات رفاهی قطارها موجب شده است تا کشورهای پیشرفته و پرجمعیت دنیا نسبت به سرمایه گذاری و توسعه شبکه ریلی خود بیش از گذشته اقدام کنند؛ به طوری که سرانه مصرف هر سال سفر ریلی در کشورهای اروپایی همچون دانمارک، استرالیا، آلمان، هلند و بریتانیا به ترتیب ٣٨درصد، ٨/ ٣٠درصد، ٦/ ٢٣ درصد، ٥/ ٢٢ درصد و ٩/ ١٩ درصد هست؛ این درحالی است که این آمار در کشور عزیزمان ایران به کمتر از ٣/ ٠درصد می رسد.

راشدی، معاون مسافری راه آهن زیانده بودن شرکت های حمل ونقل ریلی و هزینه های بالای سرمایه گذاری در آن را مورد اشاره قرار داده و می افزاید: به عنوان مثال بهای هر واگن از تولیدکنندگان داخلی ٢,٧ میلیارد دلار و واگن های خارجی ٣.٥ تا ٤ میلیارد دلار قیمت گذاری می شود این درحالی است که این قیمت ها در مقایسه با درآمد حاصل از فعالیت این واگن قابل قیاس نیست. به عنوان مثال اگر واگنی در مسیر تهران- مشهد به کار گرفته شود و تمامی روزهای سال نیز جهت جابه جایی مسافران از آن استفاده شود کشور (با احتساب ٣٦٥ روز در سال، ظرفیت ٤٠ مسافر و قیمت ٨٠ هزار تومانی بلیت در این مسیر) تنها ٣٠٧ هزار و ٣٦٨ دلار درآمد خواهد داشت. ضمن این که هزینه هایی همچون بهره برداری، تعمیر و نگهداری را نیز باید از این درآمد کسر کرد.

سهم حمل ونقل ریلی از آلودگی هوا یک درصد
رحمت شعبانی، مشاور مدیر شرکت راهداری به «شهروند» می گوید: تعداد خودروهایی که در کشور تردد می کنند با طول بزرگراه ها، اتوبان ها و خیابان های کشور همخوانی ندارد. بخشی از این مسئله به علت سیاست های حمایتی دولت در خرید از خودروهای داخلی یا غیرواقعی بودن قیمت بنزین هست. همچنین قیمت تمام شده است حمل ونقل بزرگراه ای بسیار پایین است و همین مسأله به ریزش مسافران ریلی و البته هوایی دامن زده است.

رانندگی گران ایرانی‌ها

ولی کم کردن آلودگی هوا از دیگر منافع توسعه حمل ونقل ریلی است که با وجود بحرانی بودن شرایط زیست محیطی کشور عزیزمان ایران توجه چندانی بدان نمی شود . در تحقیقات به عمل آمده در کشور سوئد معلوم شد، چنانچه در استفاده زیاد از راه آهن اقدام کنند طی ١٠ سال می توانند میزان آلودگی هوا را به ٣٠درصد اکسید نیتروژن، ٨٠ درصد هیدروکسیدها و ٥٠ درصد هیدروکربن ها کم کردن دهند. در این تحقیقات مشخص شده است است که سهم راه آهن در آلودگی هوا فقط یک درصد هست. میزان انتشار گازهای آلاینده و گلخانه ای ناشی از احتراق سوخت های فسیلی در بخش حمل ونقل نشان می دهد که سهم انتشار آلاینده ها در بخش حمل ونقل بزرگراه ای به مراتب زیاد از بخش ریلی است.

خطر فرسودگی ناوگان
نوسازی ناوگان عنوان بسیار مهمی در حوزه حمل ونقل بزرگراه ای هست. ولی سال هاست به صورت عملی مورد توجه مسئولان قرار نگرفته هست. در سال های اخیر کارشناسان به ضرورت بر نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی تأکید کرده اند و بر خروج ناوگان فرسوده هشدار داده اند ولی در عمل اتفاق چندانی در این زمینه رخ نداده هست. به گفته معاون راه آهن طبق برنامه چهارم توسعه ای کشور میانگین سن ناوگان ریلی باید از ٢٧ سال به ١٥ سال کم کردن می یافت، ولی آنچه امروز شاهد آن هستیم زیاد کردن این عدد به ٣٠ سال هست. طبیعی است که هنگامی که سن ناوگان اوج باشد سطح رضایتمندی نیز کم کردن می یابد.

سهم راه آهن از مساحت کشور
در کشور آلمان راه ها و بزرگراه های آن مساحتی حدود ٩/ ٤ درصد از خاک این کشور را در بر می گیرد که از این مقدار (یعنی ٩/ ٤درصد) چیزی کمتر از نیم درصد متعلق به راه آهن هست. راه آهن نیاز چندانی به زمین ندارد، یک مسیر دو خطه مدرن فقط ٧/ ١٣ متر زمین (عرض) را اشغال می کند (حریم راه آهن هم به آن اضافه می شود)، ولی یک بزرگراه چهار باندی با ظرفیت مشابه تقریبا سه برابر زمین مذکور را نیاز دارد.

تصادف رانندگی در بزرگراه های کشور عزیزمان ایران هر سال ٣ میلیارد دلار از منابع مالی کشور را تلف می کند. عبدالناصر همتی، مدیر کل بیمه مرکزی درحالی خسارت سنگین ت

از طرفی راه آهن به اندازه ای که بزرگراه در موازنه محیطی دخالت دارد تغییری در محیط ایجاد نمی کند. در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران سهم سیستم حمل ونقل عمومی مسافر بالغ بر ٥٦ درصد و سهم مترو ٨/ ١٢ درصد است و برنامه ریزی در جهت زیاد کردن این سهم در اولویت برنامه ها قرار گرفته هست، درحالی که این برنامه در سایر کلانشهرهای کشور ناچیز بوده یا اصلا وجود ندارد.

واژه های کلیدی: میلیون | آلودگی | برنامه | بزرگراه | آلودگی هوا | آلودگی صوتی | برنامه ریزی | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs